FRAMSIDA
JUBILEUMSÅRET
Enkel programoversikt
Kva skjer?
OLAV H. HAUGE
Artiklar
Biografi
Utgjevingar
Haugeordbok
Vekediktet
Til skuleungdommen
GEIRR TVEITT
Biografi
Artiklar
Musikk
Diskografi (opnar i nytt vindauge)
Lydopptak (opnar i nytt vindauge
Verkliste (Opnar i nytt vindauge)
BUTIKKEN (ikkje aktiv)
T-skjorter
Magnetpoesi
Buttons
Postkort
   


   
   
   
   

 

Uten backup – en unik produksjon opp i røyk

 

Forestill deg at hele din datamaskin, alt du eier og har av hardisker, back-uper og CD-plater i løpet av et øyeblikk skulle fordufte, kræsje, gå opp i røyk og dermed være tapt for all fremtid. Noe i nærheten av en slik opplevelse var det som rammet Geirr Tveitt sommeren 1970 da gården hans i Norheimsund brant ned til grunnen. Uerstattelige kulturrikdommer forsvant i flammene.

av Emil Bernhardt, Mic Media

Et rikt liv

Geirr Tveitt levde et liv rikt på opplevelser og eventyr. Men som for de fleste av Tveitts kaliber var det på godt og vondt. Hans historie har de fleste ingredienser – store, spektakulære konserter, spennende møter, reiser og berømmelse som kunstner. Samtidig rommer den også mørkere sider som tvil på egne evner, kunstnerisk og personlig forfølgelse etter krigen og tidvis harde økonomiske kår.

 

Brann!

Likevel er det særlig én ulykksalig og dypt tragisk hendelse som overskygger det meste i historien om Geirr Tveitt.  

I ettertid kan det være vanskelig å forestille seg hvordan dette må ha artet seg for komponisten – en mulig sammenligning er vel kanskje hvis du forestiller deg at hele din datamaskin, alt du eier og har av hardisker, back-uper, og CD-plater i løpet av et øyeblikk skulle fordufte, kræsje, gå opp i røyk og dermed være tapt for all fremtid.

Noe i nærheten av en slik opplevelse var det som rammet Geirr Tveitt sommeren 1970 da gården hans i Norheimsund brant ned til grunnen. Brannen tok med seg store deler av hans personlige eiendeler som gamle møbler, en omfattende og verdifull boksamling, Tveitts myntsamling og gamle familiebilder.

Men verst av alt var det at også store deler av resultatet av et langt komponistliv – Tveitts rike musikalske produksjon, hans noter og partiturer – her ble tatt av flammene.

Et sørgelig syn

Heldigvis var det ingen omkomne i brannen. Det var sønnen Haoko som hadde kommet sent hjem som først oppdaget at noe var galt. Han fikk varslet de andre som lå og sov i huset. Alle kom seg som raskest på beina, og slapp heldigvis unna den uhyggelige ilden.

Tveitt selv befant seg i Oslo, og kom først til branntomten noen dager senere. Det må ha vært et sørgelig syn. Bare forkullede og ødelagte rester var igjen, her og der det som en gang hadde vært en bunke med noter, nå så godt som totalt uleselig og sprøtt som flatbrød. Tveitt hadde ved flere anledninger blitt oppfordret til å levere notene til et sikrere sted, men av ulike årsaker ble det ikke noe av.  

En produktiv komponist

Man har gjennom intenst forskningsarbeid kommet frem til at Tveitts samlede produksjon rommet bortimot 300 opus. Det vitner om en svært produktiv komponist. Man kan selv tenke seg omfanget av brannen når vi idag – også etter et intenst arbeid med restaurering – sitter igjen med nærmere 90 intakte verk fra Tveitts hånd.

Hva gikk tapt?

Av de viktigste verkene som gikk tapt kan nevnes balletten Baldurs draumar, operaen Nordvest-Sud-Nordaust-Nord om Roald Amundsen, Suite nr 3 fra Hundrad Hardingtonar, foruten det siste opus 151 med tonene 76-100. Alle Tveitts nedtegnelser av folketoner fra Hardanger gikk tapt i brannen. Dessuten forsvant flere av Tveitts klaverkonserter samt store mengder solomusikk for klaver og andre instrumenter.

Gjennom siste del av Tveitts liv vendte erfaringen av brannen tilbake med tiltagende intensitet. Han ble hjemsøkt av mareritt, og selv om han utad kunne virke rolig og balansert i forhold til omstendighetene, var den indre fortvilelsen rimelig nok tyngende.

Likevel var det plass til en humoristisk kommentar som da han lakonisk bemerket: ” så får eg berre skrive nytt då”.

Foto

1. Illustrasjonsfoto (Foto: Priva)

2. Geirr Tveitt (Foto: Familien Tveitt)

3. Illustrasjonsfoto (Foto: Privat)

Emil Bernhand

har bakgrunn som utøvende fiolinist. Har studert komposisjon, skrevet for og samarbeidet med en rekke ensembler, bl.a. Oslo strykekvartett, Cikada strykekvartett, Oslo Camerata og ensemble asamisimasa, i tillegg til en rekke nasjonale og internasjonale fremføringer. For tiden er han redaktør for tidsskriftet Parergon.

emilbe (at) hotmail.com

Kilde

Reidar Storaas: Tonediktaren Geirr Tveitt, Det Norske Samlaget Oslo 1990

© Reaktor 2007